Rola termostatu w motoryzacji – Część 1

Rola termostatu w motoryzacji – Część 1

Rola termostatu w motoryzacji – Część 1

Możliwość komentowania Rola termostatu w motoryzacji – Część 1 została wyłączona

Termostat w wielu przypadkach bywa nieodłącznym elementem grzałek – m.in. tych do zewnętrznego ogrzewania, a także tych akwarystycznych. Termostaty często stanowią element wbudowany w układ grzewczy w wielu systemach ogrzewania, zaś ich rolą jest podtrzymanie określonej temperatury. Nie inaczej jest z termostatami wykorzystywanymi w motoryzacji, a mówiąc ściślej – w roli elementu jednostki silnikowej. W pierwszej części artykułu postaramy się tę rolę przybliżyć. Zapraszamy do lektury!

Definicja oraz zastosowanie

Termostat w jednostce silnikowej odpowiedzialny jest za regulację temperatury cieczy chłodzącej i wbrew pozorom nawet we współczesnych wariantach aut jest to jeden z najprostszych elementów – zarówno jeśli chodzi o konstrukcję, jak i metodę funkcjonowania. Różnica pomiędzy termostatami tradycyjnymi, a tymi współczesnymi polega wyłącznie na zawarciu w jednostkach nowych komputera, które steruje pracą silnika oraz termostatu pełniąc rolę tzw. łącznika. Więcej na sinkoplex.pl. Zaawansowany technologicznie rodzaj termostatu nosi nazwę termostatów fazowych. Jakie są ich główne funkcje?

pokrętło

Temperaturowy paradoks

Paradoksem działania każdego silnika spalinowego zwanego również cieplnym jest fakt, że każda jednostka wytwarzając ciepło potrzebuje… No właśnie – ciepła. Maksymalna wydajność osiągnięta jest w momencie uzyskania wysokiej temperatury oscylującej w granicach 110 stopni w skali Celsjusza – nieznaczne przekroczenie tejże granicy może spowodować poważne konsekwencje, dlatego w momencie przegrzewania silnika występuje nagła potrzeba jego ochłodzenia, czyli podtrzymania temperatury w określonym zakresie. Choć optymalna temperatura może być nieznacznie przekroczona i nie powoduje to nagłych awarii, to współczesne termostaty zaprojektowane są w taki sposób, by do przekroczenia granicy nie dopuszczały. O zakres temperatur postanowiliśmy zapytać eksperta – Włodzimierza Orzechowskiego.

„Konwencjonalny termostat stara się nie dopuścić do przekroczenia temperatury w granicach 90-95 stopni Celsjusza z drugiej strony dbając o to, by jej wysokość nie spadła poniżej 80 stopni. Z tego wniosek, że termostat jest podstawowym urządzeniem regulującym temperaturę cieczy chłodzącej, a tym samym w sposób pośredni – układu silnikowego…”

Termostat zwiększa zatem wydajność układu grzewczego na podstawie wyłącznie jednej informacji – wysokości temperatury cieczy.

Back to Top